MX-30
Pierwsze egzemplarze Mazdy MX-30 pojawiły się w Polsce gościnnie na przełomie lipca i sierpnia i zostały zaprezentowane przedstawicielom mediów podczas Road Show. W ramach wydarzenia zorganizowaliśmy dwie wieczorne prezentacje statyczne dla mediów biznesowych i lifestyle. Zaprosiliśmy także 12 kluczowych redakcji motoryzacyjnych na jazdy indywidualne w ciągu dnia, to były małe prezentacje w dwuosobowym gronie przedstawicieli mediów. Była to pierwsza okazja do spotkania z dziennikarzami od początku pandemii. Frekwencja dopisała, a pierwsze wrażenia z jazd były bardzo pozytywne.
Według Autokult „Mazda MX-30 to auto dla tych, którzy dobrze wiedzą czego chcą”, Interia stwierdziła, że „Japończycy znów zaskakują”, a według Autoblog „drugiego takiego samochodu jak Mazda MX-30 na pewno nie znajdziecie”. Samochód testował też Zachar i stwierdził, że „Wrócisz, kiedy zrozumiesz (rolę samochodu elektrycznego)”. Z kolei na kanale Pertyn Ględzi usłyszymy, że „Nie podoba mi się pomysł, ale uwielbiam jego wykonanie. Chcę ten samochód! ”. Super Express nawiązuje do Road Show, mówiąc, że „Mazda MX-30 jest jak mała butelka wody”. Oczywiście stoi za tym historia – Do wyboru były butelki małe i duże – wybrałem małą, bo jak uświadomił mi przedstawiciel marki, po prostu nie potrzebowałem większej. To trochę jak z pojemnością baterii w MX-30. Z kolei Moto.pl stawia pytanie „Czy naprawdę potrzebujemy elektryków z dużą baterią?”, poruszając kwestię rightsizingu w samochodach elektrycznych. Artykuły pojawiły się także w prasie drukowanej, np. w Rzeczpospolitej, gdzie ukazał się tekst „Znaleźć odpowiedni rozmiar. Nowy trend w elektromobilności” dotyczący kwestii rightsizingu i faktu, że nie każdy producent samochodów elektrycznych bije się na zasięg.
We wrześniu do Polski dotarły pierwsze zamówione Mazdy MX-30. Jedną z nich można było oglądać na Łódź Design Festival, gdzie prezentowana był w specjalnym kontenerze na terenie CH Manufaktura. Samochód zwrócił uwagę charakterystycznym „opakowaniem”, a my mieliśmy okazję przypomnieć o nagrodzie RedDot Design oraz zachęcić do obejrzenia przygotowanej przez nas wystawy w ramach ŁDF i nawiązać do kolejnej edycji konkursu Mazda Design.
W tym czasie przygotowaliśmy także informacje prasowe o pojawieniu się Mazdy MX-30 w salonach oraz jej atrakcyjnym finansowaniu w ramach Mazda Finance. Dwa samochody trafiły do parku prasowego i są już regularnie użyczane na testy dziennikarskie, w mediach już pojawiają się relacje z tygodniowych testów.
We wrześniu miała miejsce także Europejska Prezentacja Mazdy MX-30 dla Mediów, która odbyła się w Leverkusen. Jak pamiętacie, miała się ona odbyć w Amsterdamie, jednak ze względów epidemiologicznych została przeniesiona do Niemiec. Na trasie dookoła Leverkusen dziennikarze mogli testować samochody we wszystkich dostępnych kolorach i w różnych kombinacjach wykończenia wnętrza. Naszymi gośćmi było dziesięciu przedstawicieli mediów, zarówno biznesowych, jak i lifestyle’owych.
Był to również pierwszy moment, gdy poinformowaliśmy o Ekodopłacie Mazdy do modelu MX-30. Informacja wzbudziła duże zainteresowanie. W Angorze pojawił się artykuł „Na prąd i pod prąd”, gdzie stwierdzono „Mazdo, robisz to lepiej!” odnosząc się do naszego programu dopłat, który został skonfrontowany z nieudanym programem rządowym. Business Insider zauważył, że „Pierwsza elektryczna Mazda. MX-30 nie bije się o zasięg”, podkreślając wyposażenie i dobrą cenę naszego samochodu, a Puls Biznesu podsumował, że „Mazda na prąd jedzie pod prąd”. Obszerny artykuł pojawił się także w Newsweeku – „Do salonów wjeżdża nowy elektryk Mazdy. Cena zaskakuje – sprawdź za ile można go teraz kupić” oraz… w Czas na Wnętrze, gdzie stwierdzono, iż „Eko ma moc”, zwracając uwagę na wartości związane z recyklingiem.
Wśród zalet Mazdy MX-30 dziennikarze wymieniali najczęściej design nadwozia i wnętrza, jakość wykończenia, bogate wyposażenie oraz cenę, szczególnie po uwzględnieniu Ekodopłaty Mazdy. Zwrócono tez uwagę, że jazda MX-30 nie różni od prowadzenia samochodu spalinowego, a jednocześnie zużywa bardzo mało energii – średnio 14-16 kWh. Wśród wad wymieniane są ograniczona funkcjonalność drzwi typu freestyle, zasięg utrudniający planowanie dalszych podróży oraz dźwięk „silnika” podczas jazdy. Pytanie o możliwość zamontowania wyłącznika dźwięku „silnika” skierowaliśmy już do Mazda Corporation.
To nie koniec działań promujących nasz pierwszy samochód elektryczny! Pod koniec października ruszył cykl 12 filmów „Moje życie z Mazdą MX-30”, które realizowane będą do marca 2021 r. Będzie się można z nich dowiedzieć mi.in. ile kilometrów można przejechać na „zerowym zasięgu”, jak zaplanować dłuższą podróż, ile kosztuje 100 km samochodem elektrycznym i do czego w „elektryku” służy zwykły akumulator 12V. Filmy będzie można obejrzeć na kanale YouTube Mazda Polska.
Stworzony także został osobny fanpage, który każdego dnia prezentuje różne aspekty Mazdy MX-30 i jej eksploatacji i skupia właścicieli Mazd MX-30, by mogli między sobą wymieniać się spostrzeżeniami i radami oraz mogli dowiedzieć się czegoś nowego o elektromobilności według Mazdy.
Działania wizerunkowe
Ostatnie tygodnie to także szereg działań wizerunkowych. W połowie września braliśmy udział w wyjeździe prasowym z okazji 100-lecia Mazdy, w ramach którego 10 dziennikarzy odwiedziło z nami Muzeum Mazdy w Augsburgu. Tam mieli okazję spotkać się z Walterem Freyem, właścicielem muzeum oraz odbyć jazdy testowe klasycznymi modelami Mazdy.
Również we wrześniu zaangażowaliśmy się jako partner w organizację Łódź Design Festival. W ramach festiwalu zaprezentowaliśmy wspomnianą już Mazdę MX-30, komunikowaliśmy konkurs Mazda Design oraz zorganizowaliśmy wystawę Agnieszki Bar, laureatki Mazda Design Award 2019, w designerskim hotelu PURO Łódź. Oczywiście, zapewnialiśmy także VIP shuttle dla gości festiwalu.
Mazda jest także partnerem wystawy poświęconej twórczości Janusza Kaniewskiego w Muzeum Miasta Gdyni. Kaniewski był uznanym projektantem oraz „ojcem chrzestnym” konkursu Mazda Design i jego jurorem w pierwszych latach. W hallu muzeum od połowy września wystawiona została Mazda MX-5, którą artysta uważał za wyjątkowy projekt i używał jej przy prowadzeniu warsztatów ze studentami. Wystawa będzie dostępna do 28 lutego 2021 r., a MX-5 stoi w lobby Muzeum do połowy grudnia.
Pozostałe działania
Za nami testy mocy i przyspieszenia samochodów z silnikami Skyactiv-X po wstępnych zastrzeżeniach prasy i niektórych Klientów dotyczących rozwijanej mocy i osiągów naszego nowego rozwiązania. Testowaliśmy Mazdę CX-30 180 KM AWD 6MT i według naszych pomiarów moc na paliwie Pb98 wyniosła 191,8 KM, w przypadku paliwa Pb95 – 177,2 KM. Jak widać, samochody trzymają parametry, jednak rekomendowane jest paliwo Pb98. Ponadto niezbędna jest aktualizacja oprogramowania silnika (dostępna od III 2020 r.) oraz zachowanie specyficznych parametrów zewnętrznych (temperatura, chłodzenie, otwarcie maski).
W przypadku przyśpieszenia, osiągnęliśmy najlepszy wynik na poziomie 8,857 s (dane fabryczne – 8,9 s), należy jednak pamiętać, iż pomiary też muszą być przeprowadzane przy określonych warunkach: jedna osoba w samochodzie, równa, sucha i przyczepna nawierzchnia, warunki atmosferyczne etc. Konieczne jest także przeprowadzenia prób w obu kierunkach dla wyeliminowania wpływu wiatru i wyciągnięcie średniej z przejazdów. Duży wpływ na uzyskany rezultat mają również, w przypadku napędu AWD i manualnej przekładni, umiejętności kierowcy.
Na koniec dodam, że na stronie soulred.info znajduje się nowa zakładka – „Testy”, w której najdziecie najnowsze testy prasowe dla poszczególnych modeli Mazdy. Wszystkie teksty można ze strony ściągnąć w formacie pdf i np. wysłać do klienta mailem.