COVID-19
Drugi kwartał FY 155 był czasem w znacznej mierze zdominowanym przez tematy związane z epidemią COVID-19. Wiele wydarzeń zostało odwołanych lub przełożonych na późniejszy termin, a nasze działania przeniosły się do świata on line.
Aby umilić naszym klientom czas spędzany w domu, zorganizowaliśmy, we współpracy z Docs Against Gravity, serię pokazów filmów dokumentalnych nagradzanych na festiwalu. Ponadto nawiązaliśmy współpracę z warszawskim klubem SPATiF, organizując koncerty, które udostępniane były na naszym fanpage’u na Facebooku.
W tym trudnym czasie angażowaliśmy się także w działania CSR-owe, jak współpraca z Fundacją Alivia w ramach kampanii społecznej ONKOOBRONA. Dzięki udostępnionym samochodom umożliwiliśmy pacjentom onkologicznym bezpieczny i komfortowy transport do ośrodków leczenia.
Zauważone zostały także nasze starania w obszarze posprzedaży, tzn. wprowadzenie innowacyjnej usługi serwisowej SkyVIDEO. Pozwala ona na zdalny kontakt z Klientem i daje możliwość podjęcia decyzji o zleceniu dodatkowych napraw on line w prosty i przejrzysty sposób. Jest to idealne uzupełnienie zdobywającej coraz większą popularność usługi Door-to Door, polegającej na odbiorze Mazdy od Klienta i odstawieniu auta po wykonaniu przeglądu. Dzięki temu naprawa samochodu jest możliwa bez wychodzenia z domu.
Pod koniec maja zmieniliśmy styl komunikacji na prosprzedażowy i rozpoczęliśmy działania wspierające ofertę specjalną na auta z rocznika 2019 – Mazda Last Minute. Atrakcyjne ceny nie uszły uwadze dziennikarzy z mediów motoryzacyjnych – Auto Dziennika czy Wyboru Kierowców.
Od początku roku prowadziliśmy także działania związane z dwoma bardzo ważnymi dla Mazdy wydarzeniami – obchodami 100-lecia marki oraz wprowadzeniem na rynek pierwszego samochodu elektrycznego, Mazdy MX-30.
100-lecie Mazdy
Z okazji 100-lecia Mazdy na rynku wkrótce pojawią się jubileuszowe edycje dostępnych modeli, mające upamiętniać wyjątkowość pierwszego samochodu osobowego Mazdy – modelu R 60 Coupe. W Polsce w wersjach 100th Anniversary dostępne będą: Mazda 3, Mazda CX-30, Mazda 6, Mazda CX-5 i Mazda MX-5.
Jubileusz marki to także okazja do zapoznania się z jej historią. Wszystkie historyczne modele zobaczyć można podczas wirtualnego spaceru po Muzeum Mazdy w Augsburgu, gdzie zgromadzono imponującą kolekcję 120 pojazdów. Ponadto regularnie publikujemy artykuły dotyczące zarówno kultowych modeli, jak i modeli koncepcyjnych nie znanych szerszej publiczności.
Z historią Mazdy zapoznać się można także w sposób bardziej tradycyjny. W kwietniu w salonach prasowych pojawiła się specjalna edycja Classicauto poświęcona właśnie 100-leciu marki. Znajdziemy w niej ponad 160 stron podróży po historii, przygotowanych przez polskich specjalistów od motoryzacji z redakcji Classicauto.
Mazda MX -30
Drugim ważnym wydarzeniem jest premiera Mazdy MX-30. Od kilku miesięcy regularnie publikujemy artykuły o tym modelu, przygotowując klientów do jego pojawieniu się na rynku. Ponadto w czerwcu zorganizowaliśmy prezentację Mazda Virtual Experience, umożliwiającą Dealerom, dziennikarzom i klientom KMI zapoznanie się z nowym modelem wirtualnie. W prezentacji wziął udział sam Aoyama-san! Po zakończeniu wydarzenia link do prezentacji został udostępniony klientom z bazy KMI.
Tymczasem pierwsze egzemplarze Mazdy MX 30 pojawiły się w Europie! W dniach 15-19 czerwca miała miejsce prezentacja samochodu w Niemczech i Belgii, a w mediach pojawiły się pierwsze artykuły. Wśród zalet nowego samochody wymieniane są przede wszystkim pozytywne wrażenia z jazdy, wysokiej jakości wnętrze i wykończenie materiałów. Ponadto docenione zostało zrozumienie koncepcji rightsizingu w kontekście samochodu elektrycznego. Dziennikarze chwalą także niskie zużycie energii elektrycznej w trakcie jazd testowych (14-15 kWh/100 km a więc niższe niż w specyfikacji) oraz niski poziom hałasu i przyjemny dźwięk „silnika” z głośników.
Wśród wad nowej Mazdy wymienia się zasięg, należący do najniższych w klasie i wśród aut elektrycznych na rynku oraz prędkość maksymalną zbyt niską na niemiecką autostradę (140 km/h). Zauważono także, że drzwi typu freestyle są efektowne, ale mają ograniczoną funkcjonalność. Ponadto dla niektórych design jest dyskusyjny w porównaniu do Mazdy 3 i Mazdy CX-30. Niektórzy narzekają na brak możliwości wyłączenia dźwięku „silnika” w głośnikach.
Pozostałe działania
Poza powyższymi działaniami, prowadzimy też szereg mniejszych projektów. W czerwcu po raz pierwszy podjęliśmy współpracę z hotelem Westin. Każdy, kto wykupił nocleg w weekend 19-21 czerwca, miał szansę przetestować Mazdę 3 lub CX-30 z silnikiem benzynowym Skyactiv-X na jednej z malowniczych tras Slow Road wokół Warszawy. Akcja była komunikowana zarówno w kanałach Mazdy, jak i hotelu Westin. Jej efektem akcji były dwa wypożyczenia oraz powstanie materiałów do mediów społecznościowych. Może to nie jest imponujący wynik, ale w tym czasie hotel, otwarty świeżo po pandemii, przyjął pięciu gości. Dostrzegamy duży potencjał w tym projekcie, ponieważ pozwala nam połączyć działania z marką premium i zaprezentować zamożnym Klientom nasze samochody, dlatego planujemy powtórzenie akcji w wakacje oraz jesienią, gdy dostępna już będzie Mazda MX-30.
Informacją, która wzbudziła szerokie zainteresowanie i pozwoliła nam dotrzeć do nowych grup odbiorców było pojawienie się Mazdy RX Vision GT Concept w w grze Gran Turismo. Samochód ten został zaprojektowany specjanie na potrzeby gry, a punktem wyjścia dla jego powstania była Mazda RX Vision, którą w styczniu 2016 r. we Francji uznano za Najpiękniejszy Model Koncepcyjny Roku.
Co w nadchodzących miesiącach?
W okresie wakacyjnym planujemy serię wydarzeń związanych z promocją Mazdy MX-30. W dniach 30-31 lipca w Warszawie odbędą się testy dziennikarskie, w których weźmie udział aż 12 kluczowych redakcji motoryzacyjnych. Zaplanowane są także spotkania wieczorne z dziennikarzami biznesowymi oraz lifestyle’owymi. W sumie chcemy zaprezentować samochód przedstawicielom ponad 40 mediów.
W nadchodzących tygodniach planujemy także wsparcie projektu Slow Road poprzez dodanie nowych tras. O kilku tygodniach przymusowej izolacji i przy obowiązujących restrykcyjnych ograniczeniach w ruchu międzynarodowym, podróże po Polsce zyskują nowy wymiar. Wiele osób marzy o zmianie otoczenia, a bezpieczne podróżowanie bardziej niż kiedykolwiek łączy się teraz z samochodem.
Jesień to także okres działań w ramach projektu Mazda Design. We wrześniu bierzemy udział w Łódź Design Festival, gdzie wystawiona zostanie Mazda MX 30 – zdobywczyni nagrody Red Dot: Product Design 2020. Ponadto od września 2020 aż do końca lutego 2021 r. będziemy współorganizatorem wystawy twórczości projektanta Janusza Kaniewskiego, duchowego „ojca chrzestnego” Mazdy Design, w Muzeum Miasta Gdyni. W ramach wystawy prezentowana będzie Mazda MX-5.
Jesienią planowanych jest także kilka prezentacji międzynarodowych. W Holandii odbędą się międzynarodowe jazdy MX 30, na wrzesień przewidziane są Mazda Epic Drive Cape2Cape, obchody 100-lecia marki w Augsburgu oraz Mazda Epic Drive w Kazachstanie, tym razem Mazdą CX-30.
Dodatkowe działania
Do parku prasowego, służącego użyczeniom samochodów do testów, wprowadziliśmy Mazdę 2 i Mazdę CX-5 po zmianach modelowych na 2020 r. , Mazdę 3 150 KM z pakietem spojlerów oraz Mazdę MX 5 „100”, by zaprezentować dziennikarzom – a w konsekwencji ich odbiorcom – nasze nowości. Pierwsze testy już są do przeczytania na portalu Onet, Super Express, Wybór Kierowców oraz Pertyn.
W drodze do Polski są też pierwsze egzemplarze Mazdy MX 30, które trafią do parku prasowego jeszcze we wrześniu i wówczas możemy się spodziewać obszernych testów naszego pierwszego elektrycznego samochodu.